lang-en info

ضوابط ساختار شهرداری‌ها اصلاح می‌شود

ضوابط ساختار شهرداری‌ها اصلاح می‌شود

محمد حسن‌آبادی در نشست خبری که درباره ضوابط تشکیلاتی شهرداری‌ها برگزار شد، اعلام کرد: ‌در راستای برنامه پنجم توسعه و نقشه راه نوسازی و تحول در مدیریت نظام اداری شهرداری‌های کشور تحت عنوان سازمان‌های ساختارهای سازمانی، ضوابط تشکیلاتی شهرداری‌ها تهیه و به تأئید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی رسید.

fa4.2
به گفته او در حال حاضر 300 هزار نفر در شهرداری‌های سراسر کشور فعالیت می‌کنند که با احتساب دهیاری‌ها به 400 هزار نفر می‌رسند. در حال حاضر هزار و ۲۴۰ شهرداری در سراسر کشور فعال هستند که بر اساس ماده 5 قانون خدمات کشوری دستگاه اجرایی تلقی می‌شوند و در کنار سایر دستگاه‌های دولتی فعالیت می‌کنند.

مدیرکل دفتر نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ادامه گفت: شهرداری‌ها در حوزه‌های خدمات شهری، معماری و شهرسازی، مالی و اقتصادی شهر فعالیت می‌کنند و خدماتی نیز به شهروندان ارائه می‌شود.

به گفته حسن‌آبادی‌ به دلیل وظایف متعددی که شهرداری‌ها دارند، نحوه اداره اینگونه دستگاه‌های اجرایی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و مردم ارتباط مستقیم با شهرداری‌ها دارند.

او در ادامه اضافه کرد: شهرداری‌ها نقش بسزایی در جلب رضایت شهروندان دارند و از این رو ساختار سازمانی آنها باید به تأئید دو مرجع وزارت کشور و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برسد.

مدیرکل دفتر نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افزود: در سال‌های گذشته نحوه تنظیم ساختار شهرداری‌ها به این شکل بود که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بر اساس شاخص جمعیت مشخص می‌شد و سپس به وزارت کشور ابلاغ می‌کردند.

به گفته او در سال 1392، با مذاکراتی که با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی صورت گرفت مقرر شد به جای شاخص جمعیت در تنظیم ساختار شهرداری ضوابط تشکیلاتی شهرداری‌ها تنظیم و اختلاف بین شهرها را در نظر بگیریم و سازمان مدیریت چارچوب تنظیم ضوابط شهرداری‌ها را قبول و سپس ابلاغ کرد.

حسن‌آبادی در ادامه افزود: در تاریخ 2 اردیبهشت 1394، ضوابط تشکیلاتی شهرداری‌ها توسط سازمان مدیریت به وزارت کشور ابلاغ شد که این ضوابط شامل، سیاست‌های کلی حاکم بر شهرداری‌ها است.

مدیرکل دفتر نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افزود: یکی از این سیاست‌ها این است که شهرداری به جای تولید خدمات به دنبال خرید خدمات باشد.‌ ضوابط ایجاد واحدهای سازمانی نیز متشکل از 7 واحد امور، گروه، اداره، مدیریت، اداره‌کل، دفتر و معاونت نیز است مشخص شده و در ضوابط شهرداری‌ها گنجانده شده است.

fa4.1
به گفته حسن‌آبادی ‌در تاریخ 20 اردیبهشت 94 نهایتاً‌ ضوابط تشکیلاتی شهرداری‌ها برای اجرا به استانداران ابلاغ شد و در این ابلاغیه آمده است شهرداری‌های سراسر کشور ظرف مدت یکسال تا تاریخ 20 اردیبهشت 95 موظفند نسبت به تغییر ساختار خود بر اساس چارچوب اقدام کنند.

مدیرکل دفتر نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور یادآور شد: پیش‌بینی ما این است شهرهای زیر ۱۰۰ هزار جمعیت تا پایان سال جاری تشکیلات خود را اصلاح کنند و تا پایان اردیبهشت سال 95 نیز شهرهای بیش از یکصد هزار نفر جمعیت این اقدام را انجام دهند.

او با تأکید بر اینکه تمامی شهرداری‌ها مکلف به اجرای ضوابط تشکیلاتی شهرداری‌ها هستند، گفت: سازمان بازرسی به این حوزه ورود پیدا کرده است و ضوابط تشکیلاتی باید اجرایی شود.


نظر بدهید